onsdag 12 oktober 2011

Fyra timmar på strömsholm




Äntligen hemma efter 4h hos veterinären. Åkte till strömsholm för undersökning av Zaffies spy/hosta problem och även för den lilla vaginala blödningen jag upptäckte för någon vecka sen. Det har varit en lång och jobbig dag men gått relativt bra. Zaffie undersöktes, det tog blodprover, blodtryck, ultraljud och röntgen. Visst tyckte inte Zaffie att det var ett dugg roligt men det gick bättre än jag trott.

Diagnosen vi fick med oss hem var iaf Hosta från nedre luftvägarna, förändringar i tarmsystemet som kunde bero på foderallergi som vi vet att hon har, dvs att hon spyr så fort hon äter Hills eller RC men exakt vad det är hon reagerar på vet vi ju inte. Men det fodret hon får nu funkar men eftersom hon ibland kan sno mat från de små som hon inte tål kan det vara det som gör att inflammationen blommar upp och hon får diarré. att hon spyr beror antagligen på hostan eftersom det har skett i och med att hon hostar. Hon verkar även ha en livmoderinflammation.
Allt är lindrigt så nu väntar jag på svar från de sista proverna som inte kommit tillbaka och vad vi ska börja behandla. Så länge hennes luftvägar inte är utredda så vågar jag inte lägga henne under narkos för kastrering.
Fick även recept på avmaskning till alla katterna.

Jag känner mig något lugnare nu när jag vet att hon inte är akut sjuk och vet varför hon beter sig som hon gör. Den personal som tog hand om oss på Strömsholm var underbara och jag känner att dom lyssnade på oss och såg till Zaffies bästa och ingen stress o.s.v som jag ofta kan känna när jag besök andra kliniker. Åker hellre till strömsholm i framtiden om jag skulle behöva veterinärvård även om det betyder att det skulle kosta mig lite mer.
Zaffie har även fått mycket uppmärksamhet och hon var inte alls lika surpuppig trotts alla provtagningar o.s.v som hon varit när vi tagit henne till kliniken här i stan.

Ett tips är att om ditt djur är sjukt och visar symtom som antagligen inte kommer kunna ses hos veterinären är att filma det. Jag filma en av Zaffies hostattacker med mobilen och veterinären och assisten blev jätte glad över att jag gjort det så dom kunde se själva vad det var jag försökte beskriva och lättare sätta en diagnos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar